tirsdag 9. mars 2010

Allergiene mine

Hver dag er det noe jeg reagerer på.
Nesen renner, øynene klør, men dette er noe jeg tross alt kan leve med + at medikamenter demper det meste.

Matvareallergien er verre å forholde meg til.
Det som er mest plagsomt nå, er:

  • Jeg har store skorper i hodebunnen.
  • Jeg har et eksemlignende utslett, spesielt bakerst på kinnbeinet/foran ørene, som blomstrer mere og mere.
  • Elveblesten på halsen og overkroppen blomstrer verre enn noen gang.
Jeg mener selv at jeg har rimelig kontroll på det jeg spiser.
Jeg har unngått melkevarer (unntatt hva som evt er i brød), epler, paprika og andre pepperfrukter og div urter.

Tror jeg må starte på 0 og bygge opp kosten etterhvert. 
Det betyr rugbrød, margarin og kokt potet i en uke eller til symptomene har gått tilbake. Derfra kan jeg introdusere en ny matvare pr dag. Da har jeg en rimelig sjanse til å finne ut hva mere jeg reagerer på, enn det jeg vet i dag.
Alternativet e rå be om en henvisning til Rikshospitalet for fullstendig full testing.

3 kommentarer:

Silme sa...

Ellers, litt krasst, lärer du deg å leve med skorpene i hodebunnen.. det har jeg gjort. Det samme med utslagene framfor örene.

Forövrig skal jeg slutte på telfast - det finnes tydeligvis bedre medisiner, spesielt i de tilfellene der reaksjonen er i huden. Fikk nye piller igår.

løvetann sa...

Fint!...Hjelper de deg, så gi meg navnet på de, kanskje jeg også får bytte.
Skorpene i hodebunnen går greit, verre med alt de andre, jeg klør meg til blods.

Silme sa...

Alltså maten idag - jeg spiste gul ris (vet ikke hva som var i), og litt grilla paprika+aubergine+squash. Jeg pleier ikke reagere på de grönnsakene men alle tre står på lista mi. Men derimot har jeg kjent meg småsnufsete i etpar dager. Medisinen heter aerius.