tirsdag 23. februar 2010

Facebook og betenkeligheter..

For en tid tilbake, slettet jeg profilen jeg hadde på Facebook.
Jeg opplevde det stressende å være der, men også veldig skremmende ifht personvernet.
Jeg hadde stort sett satt på begrensning om at bare venner skulle ha tilgang, men - hva som egentlig lå ute, det aner jeg ikke den dag i dag.
Jeg legger har lagt ut/legger ut en god del privat bl.a. her, men allikevel - det er ikke knyttet opp mot navnet mitt slik det var på Facebook.

I imidlertid sendte jeg aldri noen mail og ba om at profilen skulle slettes helt. Dermed har jeg igjen åpnet en profil på Facebook, men med kamuflasje og sebrastriper.

Nå har jeg etpar dager vært 'sleip' nok til å surfe rundt på kjente og ukjente navn og kikket på profiler og foto.
De aller fleste deler ikke opplysningene på  profilen sin med alle og enhver, men vennenettverket ligger helt åpent.
Dermed ha jeg 'bladd' meg gjennom endel nettbekjentskaper og sett hvilket nettverk de har på Facebook. I praksis har jeg gått inn på ett navn, kikket på vennenettverket, funnet et 'interessant' navn og gått videre på dennes nettverk, funnet et nytt navn og bladd videre sov......
Det jeg sitter igjen med, er at det ligger enormt mange personopplysninger knyttet til navn der ute.
Har man navn, kan en søke telefonnr. har en telefonnr, kan en søke boadresse og skatteopplysninger osv....

Og - nesten det verste - om jeg sender en vilkårlig forespørsel til noen jeg absolutt ikke aner hvem er og spør om å bli venner, så aksepteres det tvert, uten noen spørsmål om hvem jeg er......

0 kommentarer: