lørdag 22. mai 2010

Løvetannvin

Ha 8 kg løvetannblomster (kun det gule, ingen blader, stilker eller noe grønt i et stort, rent kar.
Hell over 10 l kokende vann og dekk med et klede
La stå kaldt 2- 3 dager.
Sil vekk blomstrene.
Ha uttrekket av blomstrene på en ren ballong.

Kok:
12 kg kandissukker
Skallet fra 5 sitroner (skjær vekk det hvite)
Skallet fra 5 appelsiner (skjær vekk det hvite)
Sil vekk skallet.
Fyll resten på ballongen sammen med uttrekket av løvetannblomstrene.

Tilsett:
1 pk vingjær (obs temperatur)
Etterfyll med vann til ca 40 liter.

Når vingjær kjøpes, kjøp også tbl/stoff som hindere villgjæring.

Følg vanlig framgangsmåte ved vinlegging.

3 kommentarer:

Vibeke sa...

8 kg løvetannblomster???
Hvem gidder å plukke så mye. Jeg plukka alt jeg kom over i flere uker og har samler 0,640 kg.

løvetann sa...

Nettopp! Derfor lager en bar emindre mengder:-))

Anonym sa...

Andre steder har jeg sett 8 liter. På en ettermiddag plukket og rensket jeg 3 liter, så da tror jeg at det skal gå å få plukket 5 liter til :)