tirsdag 26. april 2011

Ugledikt

Jeg har aldri hilst på ugler før jeg.

Men i dag da jeg sto og plantet kål og salat kom en stor
og tykk ugle bort til meg. Han så snill og
vennlig ut, men vet du hva  han gjorde?
Jo, han sa at bedet mitt var rotete og dumt, og at
jeg hadde for lang nese og for stor bart, og at han
kunne løfte store trær og kaste dem av gårde som
fyrstikker, og så trampet han rett ut i bedet og
dro opp mange av kålplantene og tømte ut alt vannet av
hagesprøyten, og til slutt kastet han tunge steiner
tilbake i bedet og spiste opp all salaten før
han gikk sin vei.
Dum ugle.
Slem ugle.
Ugle som lyver og snakker stygt.
Nei, jeg hadde aldri hilst på ugler før
men nå vet jeg noe om ugler.
Vet du hva jeg vet om ugler?
Jo, jeg vet at alle ugler er slemme.
Og alle ugler er dumme.
Og alle ugler lyver og stjeler og spiser
opp salat og kaster stein i bed
og snakker stygt.
Det vet jeg om ugler.
Derfor vil jeg aldri være sammen med ugler mer
eller hilse på dem
eller snakke med dem, bare jage dem
bort med stokker og steiner.
- Arild Nyquist 1979 -

0 kommentarer: