torsdag 29. juli 2010

Far

Far

Jeg ser deg, far, så titt jeg vil,
slik du stod og gikk. -
De samme trekk og minespill
og samme gode blikk.

Jeg ser deg i de klær du bar -
i samme sko og hatt -
og minnes det som engang var
men aldri kommer att.

Skjønt slike minner gjør meg sår
så er de kjære lell -
som når jeg ser du går og sår
en vakker maikveld.

Og solvarm sommerdag, du far,
med rive eller ljå -
jeg ser deg tydelig - som du tar
en røyk og puster på.

Jeg ser deg slik du gikk og sleit
med gardens styr og stell -
jeg ser deg dra på krøtterleit
i fredfull sommerkveld.

Skjønt tåren gjør meg nesten blind
så kan jeg tydelig sjå
du lokker att den gamle grind
og legger kroken på.

Jeg ser deg bryne øksa di
og ser du drar på knog. -
Jeg ser deg borti dal og li
i frossen. snøtong skog.

Jeg ser deg ved en nying nå,
du fyller kjel'n med snø. -
Så ser jeg, far, jeg ser deg stå
og tine frossent brø'.

I snøen bortafor deg står
den gamle neverkont
som fulgte deg så mange år
i både godt og vondt.

Jeg ser deg. far. så titt jeg vil,
slik som du stod og gikk .-
De samme trekk og minespill
og samme gode blikk.

Martin Vestlien

0 kommentarer: